Жап-жасыл нұр тамған жазғытұрым шақ. Сәуірдің соңғы онкүндігінде «Nomad-Explorer» жобасының «Оңтүстік аңыздары» атты экспедициясы күннің жаңбырына қарамастан жоғарғы деңгейде өтіп жатты. Ақыртас, Көне Тараз, Қарахан баба, Айша бибі, Домалақ ана, Ақмешіт үңгірі, т.б. тарихи орындарды рет-ретімен аралап келеміз. Әсер – көл-көсір.
Экспедиция Тараз қаласынан басталып, ортағасырлық әйгілі Сауран бекінісінің түбінде аяқталды. Ақшаңқан қазақ үйлер мен сәнді туристік шатырлар тоқтаған жерді әп-сәтте көшпенділер ауылына айналдырып жібереді. Бірі жүгіріп, бірі жаттығу жасап, ашық аспанның астында 800-ден астам туристке тамаша демалыс ұйымдастырылды. Бұл шара бір жағынан туған жерді сүюге үндесе, екінші жағынан ішкі туризмді дамытып, жергілікті шағын бизнеске әжептеуір қолдау білдіреді. Егер отандық туристер жылда осылай келе берсе, бұл орындардың әрқайсысында инфрақұрылым дамып, сервис сапасы да сөзсіз жақсара берер еді…
«Оңтүстік аңыздары» экспедициясының қатысушыларына ерекше әсер қалдырған Жамбыл мен Түркістан облыстарының туристік әлеуеті зор бірқатар жерлерімен таныс болыңыздар.. Сапардың толық картасы журнал қосымшасында беріліп отыр. Бұл жерлердің қай-қайсысы да арнайы барып көріп ғибрат алуға, зиярат етуге тұрарлық қайталанбас орындар.
Тараз қаласынан шығысқа қарай 40 шақырым жерде, Ақшолақ темір жол станциясынан 6 шақырымдай оңтүстікте, Қырғыз Алатауының етегінде орналасқан ғажайып кешен. 1864 ж. М.Знаменский атты бір суретші қаланың қирандысына барып, Ақыртастың понорамасы мен қабырғаларының бөліктеріне байланысты қызықты суреттер сызып қалдырған. Содан бері зерттеушілер Ақыртас туралы әртүрлі тұспалдар мен батыл болжамдар айтуда. Ел аузында Ақыртас туралы әңгімелер өте көп. Ол – күрделі құпияға толы нысан. Аэро-фото түсірілім көрсеткеніндей қала құрылысы үш бөліктен тұратын алып құрылым бейнесінде жобаланған. Қазіргі құрылысы жартылай тұрғызылған нысанның шығыс жағымен батыс солтүстігіне қарай тағы да екі алып құрылыс орны белгіленіп, алғашқы тұғыртас өлшемі жасалған. Міне, дәл осы тұста Египет мұнаралары мен сол маңдағы «Патшалар аңғары» еріксіз ойға оралады. Негізінен көлемді төрт бөліктен тұратын Ақыртас сарай кешенін «Шеберлер ауылы», «Хан ордасы», «Құмтас кешені» және «Ақыртас ғимараты» деп қарастыруға болады. Қазір археологиялық және қайтажаңғырту жұмыстары жүргізіліп жатыр. «Бәрі де уақыттан қорқады, ал, уақыт тек Пирамидалардан ғана қорқады» дейтін қанатты сөзге арқау болған Египет кереметтері, Афины Акропольдары, Рим колизейі, Перудегі Майя сарайлары, Антантида аңыздарымен деңгейлес жатқан алып құрылыстың бірі Ақыртас сарай кешені екені даусыз.
Тараз қаласының тарихи бөлігі, яғни цитаделі қазіргі орталық базардың астында жатыр. Мұнда қаланы билеушілердің резиденциясы орналасқан. Цитадельге жапсарлас қабырғамен қоршалған қаланың «шахристан» деп аталатын бөлігінде зиялы қауымның, бай саудагерлердің, қолөнершілердің үйлері және шығыс базары мен мешіт, ал шахристан қабырғаларына жапсарлас қолөнершілердің шеберханалары, үйлері – рабад орналасты. Ежелгі Тараз қаласының аумағында жүргізілген археологиялық қазба жұмыстарының нәтижесінде қыштан жасалған су құбырлары, қоғамдық моншалар, мыс, қола теңгелер құятын орын, тас төселген көшелер және басқа да құрылыстар табылды. Қаланы қоршаған қабырғаның қалыңдығы – 1,25 ал биіктігі 9-10 м болған. Қазіргі уақытта Шахристанның шығыс қабырғасының іздері сақталған. Х ғасырдың ортасында Тараз қаласы да құрамында болған сол дәуірдегі ірі мемлекеттердің бірі – Қараханидтер империясы құрылды. Ол ХІІ ғасырдың соңына дейін өмір сүрді. Тараз қаласының гүлденуі Қараханидтер мемлекеті кезеңімен тұспа-тұс келеді. Сәулет өнерінің дамуына жақсы жағдайлар туындайды. Сол кездегі мәдениеттің жоғары деңгейде болғанына орталық базар аумағынан табылған Х-ХІІ ғғ. мерзімделетін екі монша куә. Моншаның біріне 1938 жылы А.Н.Бернштам қазба жұмыстарын жүргізген. Сақталып қалған фундаменттің қалдықтары, қабырға өрнектерінің бөліктері монша жобасы мен сәндеу тәсілдерін анықтауға мүмкіндік берді, ол ерлер мен әйелдерге арналған екі бөлімнен тұратын күмбезді құрылыс болып шықты. Қазақстанның сәулет өнері тарихында моншаның бөлмелерін әсемдеп безендіру – сирек кездесетін құбылыс. Жабық базарды салу кезінде осыған ұқсас тағы бір монша табылды. Монша төрт бөлмелі. Кейбір жерлерінде қыш орындықтар, астау мен ваннаның қалдықтары сақталған.
Ескерткіш Түркістан облысында, Боралдай ауылынан 1,5 шақырым жерде орналасқан. Халық арасында Домалақ Ана ретінде танымал Нұрила Әли Сыланқызы зиратының үстінде салынған. Домалақ Ана – Бәйдібек атаның кіші зайыбы. Ол өзінің ерекше ақыл-ойымен және даналығымен танымал, аналық пен мейірімділіктің символы болып табылады. Домалақ Ана парсы тілінен аударғанда «Дихнат мама», яғни Әулие ана дегенді білдіреді деген нұсқа бар. Кейіннен Дихнат сөзі Домалақ деп өзгерген. Ол Бәйдібек атаға тұрмысқа шыға салысымен өзінің ақыл-ойының, даналығының, жан дүниесінің тазалығы мен қасиеттілігінің арқасында халық арасында танымал болған.
Ақмешіт үңгірі Шымкент қаласынан 100 шақырым жерде, Бәйдібек ауданында орналасқан. Ол Қаратаудың оңтүстік-батыс баурайларындағы әктас жыныстарынан құрылған. Оның ішінде өзіне тән микроклиматы бар – жыл бойы ауа температурасы 9-15 градус шамасында жылы болып тұрады. Үңгірдің бірегейлігі – онда шамамен қырықшақты ағаш өсетін шағын тоғай бар. Аңыз бойынша үңгірде бағзы заманда адамдар мен малдарға шабуыл жасаған айдаһар болған дейді. Ол қанатын түзегенде үңгір тастарын құлатып, ішін бірте-бірте ұлғайта берген. Бірақ бір күні осы өлкеге Сүлеймен пайғамбар келіп, айдаһарды шынжырлаған. Осыдан кейін аждаһа қанша жыл өмір сүргені белгісіз, бірақ оның ұйықтаған орны сақталып қалған. Бұл қырат үңгірдің дәл ортасында – күн сәулесі түсетін жарылған жердің астында. Тағы бір аңыз бойынша ежелгі заманда осы жерлерде ең маңызды орындардың бірі болып табылатын үлкен жерасты мешіті болған.
Ұлы Жібек жолы бойындағы ірі орталықтардың бірі, ғұлама ғалым әбу-Насыр әл-Фарабидің отаны Отырар – Қазақстанның оңтүстігінде орналасқан ортағасырлық қалалардың ең беделдісі де, белгілісі. Отырар ежелгі заманнан-ақ қаласында – ғылым, мәдениет, сауда, даласында – егін, мал шаруашылығы қарқынды дамыған әлемдік ірі мәдени орталықтардың бірі болды. VІ-ХVІ ғасырларда Фараб (Отырар) аймақтың бас қаласы, Қазақ хандығының әлеуметтік-экономикалық орталығына айналды.
Деректерге сүйенсек, Отырардың соңғы тұрғындары қаланы ХVІІІ ғасырдың орта шенінде тастап Түркістан, Шымкент, Шілік жағына қоныс аударған. Содан бергі дәуірлерде ол қаңырап бос қалды. Жергілікті тұрғындар Отырартөбе деп атап кеткен, үйіндіге айналды.
Сауран бүгінгі күнге дейін өз қабырғаларын сақтап қалған ортағасырлық қала мәдениетінің жалғыз ескерткіші, ол Түркістан мен Қызылорда облыстарының шекарасында, Түркістаннан солтүстікке қарай 40 шақырым жерде орналасқан. Археологиялық қазба жұмыстарының арқасында XVI-XVII ғасырлардағы орасан зор қалалық орлар тазартылып аршылды. XIV ғасырда қала аймақтың ең үздік бекіністерінің бірі болып саналып, Ақ Орданың астанасы болды. Сауран арқылы дала жолы деп аталатын Ұлы Жібек жолының бір бөлігі өтті. Дала жолымен Қырымнан шыққан керуен Қытайға және кері қарай жүрді. Бір бағытқа жолға 290 күн кеткен. Дала жолымен жібек, парша, мақта-мата, күріш, запырангүл, кептірілген жемістер, фаянс, фарфор және жоғары сапалы керамика тасымалданған.
Авторы: Мақсат Ясылбайұлы, фото: Дмитрий Ругис
Дереккөз: Nomad-Explorer